نگهداری در معادن-نگهدارنده های قدرتی ontent="never">

Your Ads Here 940x140 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
?
آخرین مطالب سایت مهندسی معدن

Your Ads Here 468x60 Pixel - http://mining-engineering.loxblog.com
تبلیغات
تبلیغات
سخنی با فراق بال



به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ مخصوص دانشجویاان رشته معدن می باشد که از اینجا به همه آنها سلام عرض می کنم چرا که به آنان کمی کم لطفی شده است. در صورتی موارد مورد نظر شما نبود آن را ارسال کنید تا برای شما ارسال کنم. اگر مطلبی داشتید آن را ایمیل کنید تا با نام خودتان در وبلاگ انتشار یابد تا همه استفاده کنند با تشکر
علیرضا رستگار


موضوعات
لینکدونی
آرشیو ماهانه
آمار سایت
افراد آنلاین :




تماس با ما

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 381
بازدید دیروز : 291
بازدید هفته : 1164
بازدید ماه : 3194
بازدید کل : 46288
تعداد مطالب : 538
تعداد نظرات : 146
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید


تبلیغات
Ads

تبلیغات

نگهداری در معادن-نگهدارنده های قدرتی



نگهداری در معادن-نگهدارنده های قدرتی

نگهدارنده های قدرتی:

Powered supports

پیدایش نگهدارنده های قدرتی
نگهدارنده های قدرتی به دنبال توسعه و پیشرفت سیستم های نگهداری فولادی (پایه های اصطکاکی و هیدرولیکی) در کارگاه های جبهه کار طولانی به وجود آمد. اثرات ناشی از خطاهای نیروی انسانی در اعمال نیروی اصطکاکی و فرسودگی سطوح اصطکاکی ضرورت طراحی پایه های منطبق با اصول هیدرولیکی را به دنبال داشت. با به کار گیری پایه های هیدرولیکی همگرایی در کارگاه کاهش یافت ٬ اما مشکل فرو رفتن پایه ها در کف همچنان وجود داشت و حرکت پایه ها همزمان با پیشروی جبهه کار با ماشین زغال کن هماهنگ نبود. با پیشرفت ماشین های زغال کنی سرعت آن ها به حدی رسیده بود که در یک شیفت سه تا چهار برش را استخراج می کردند و جابجایی نگهدارنده ها با این پیشروی سریع هماهنگ نبود. جهت حل مشکلات یاد شده سیستم جدید هیدرولیکی دیگری توسعه یافت. در این سیستم ٬ پایه ها و کلاهک ها به صورت یک واحد درآمد و برای جلو رفتن همزمان با ماشین زغال کنی در جبهه کار به ناو زنجیری متصل شد. این چنین سیستم هایی را به دلیل پیشروی آنها از طریق کشیدن خود به سمت ناو زنجیری ٬ نگهدارنده های قدم زن نامیده اند.
یکی از معیارهای مقایسه روش های استخراج با یکدیگر میزان پیوستگی تولید آنهاست. معادن امروزه به دلیل بالا بودن حجم سرمایه گذاری بالا برای مقرون به صرفه بودن و یا سود ده شدن نیاز به تولید زیاد دارند و و تولید زیاد جز با پیوستگی تولید امکان ندارد و یا بسیار مشکل است. از اواخر دهه 1940 میلادی که طراحی و ساخت ماشین های زغال کن آغاز شد نیاز به لوازم نگهداری سقف مناسب تر احساس شد. این ماشین های زغال بر همگی بر اصل تولید پیوسته استوار بودند حال آنکه لوازم نگهداری سقف در کارگاه مانند پایه های اصطکاکی و هیدرولیکی همگی حالت چرخه ای (سیکلی) داشتند. وقتی که در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 میلادی ماشین های زغال بر مورد استفاده بیشتر قرار گرفتند و نیز از ناو زنجیری قابل انعطاف استفاده شد تنها مانع بر سر پیوستگی تولید جبهه کارهای زغال سنگ لوازم نگهداری بود تا آنکه در همین زمان یعنی سال های اول دهه 1960 اولین نگهدارنده های قدرتی قدم زن به بازار آمدند و در اواخر همین دهه استفاده از آن ها بطور جدی و فزاینده آغاز گردید به طوری که در اولین دهه 1970 سه ماشین بارکننده ٬ ناو زنجیری قابل انعطاف و نگهدارنده قدرتی قدم زن لوازم استاندارد هر جبهه کار لانگ وال زغال سنگ شدند. استفاده از این سه ماشین که البته هر کدام انواع بسیار زیادی دارند و هر کدام خانواده ای از ماشین های مختلف هستند برای اولین بار امکان پیوسته کردن تولید زغال سنگ را به وجود آورد و تولید در این جبهه کار طولانی در جهان بود تا جایی که کارگاه های امروزی در مقایسه با روش های چرخه ای دهه های قبل بسیار پر تولید می باشد. امروزه کارگاه های استخراج زیادی وجود دارند که بیش از یک میلیون تن در سال تولید می کنند و تعداد آنهایی که تولید آنها از دو میلیون تن در سال تجاوز می کند کم نیست. این در حالی است که پر تولیدترین کارگاه های استخراج زغال سنگ حدود پنج میلیون تن در سال تولید کرده اند. کارگاه های استخراج جبهه کار طولانی تولید زیاد را تا حد زیادی مدیون پیدایش و تکامل نگهدارنده های قدرتی قدم زن می باشند.

اهداف قدرتی شدن نگهدارنده ها
وظایف عمده نگهدارنده های قدرتی ٬ نگهداری سقف بلافاصل Immediate roof ایجاد یک نگهدارنده متحرک و جدا کردن منطقه تخریب از جبهه کار زغال جهت ایجاد محل کاری ایمن برای تردد افراد و ماشین زغال کن می باشد علاوه بر این راه مفیدی نیز برای تهویه جبهه کار فراهم خواهد آمد. این ها وظایف معمولی عملیاتی نگهدارنده های قدرتی می باشند. در سال های اخیر با افزایش قدرت نگهدارنده ها و بهبود در طراحی قسمت های مختلف آنها وظیفه مهم دیگری به عهده این نگهدارنده ها گذاشته شده است. با توجه به اینکه یکی از مزایای اصلی روش لانگ وال نگهداری خوب سقف به این روش است. اگر چه نگهداری خوب سقف در این روش تا حدودی زیادی در ذات روش نهفته است ولی در سال های اخیر در این زمینه پیشرفت هایی حاصل شد که این مزیت روش را از قبل بیشتر کرده است. علت اصلی تهیه شدن شرایط سقف آن است که نگهدارنده های قدرتی با توان زیاد خود فشار زیادی به سقف جبهه کار وارد می کنند و چون این فشار به طور ناگهانی و در یک خط مستقیم نسبتا بلند که همان جبهه کار است وارد می شود باعث شکسته شدن لایه بلاواسطه می شود. شکسته شدن سقف بلاواسطه تخریب منطقه پشت جبهه کار را به دنبال دارد و به محض انجام عمل تخریب ٬ فشار از روی جبهه کار برداشته می شود و به منطقه تخریب شده پشت جبهه کار منتقل می گردد که خود باعث تخریب بیشتر می شود. بدین طریق با استفاده از نگهدانده های قدرتی امروزه نه تنها تقریبا تمامی سقف کارگاه استخراج پوشیده است بلکه فشار نسبتا کمی بر روی سقف کارگاه استخراج اعمال می شود.
سرعت پیشروی در اکثر جبهه کارهای طولانی تمام مکانیزه امروز آن قدر زیاد است که عملا سنگ های داخل قوس فشار در بالای سقف لانگ وال وقت کافی برای پایین آمدن و در نتیجه اعمال فشار بر روی سقف را ندارند و لذا میزان قدرت لازم از طرف نگهدارنده های قدرتی تنها برای نگهداری سقف ناچیز است ولی در عمل طراحان به طور فزاینده ای از نگهدارنده های پر قدرت تر استفاده می کنند. علت این امر همان مطلب فوق است یعنی میزان فشار وارد بر سقف کارگاه استخراج نه نگهداری سقف کارگاه.

انواع نگهدارنده های قدرتی
نگهدارنده های قدرتی از زمان ساخت تاکنون پیشرفت های چشمگیری کرده اند. امروزه انواع نگهدارنده های قدرتی برای شرایط متنوعی طراحی شده اند ٬ با این حال همه نگهدارنده ها از چهار جزء اصلی آسمانه canopy٬ پایه های هیدرولیکی ٬ سپر باطله Cavig shield و صفحه پایه تشکیل می شوند.
براساس نحوه ارتباط بین اجزای نگهدارنده های قدرتی آنها را طبقه بندی می کنند. برای این منظور دو عامل مهم وجود یا نبود سپر عقب و اتصال زنجیری ٬ همچنین تعداد پایه های هیدرولیکی و نحوه قرار گیری آنها مدنظر قرار می گیرند. با توجه به دو پارامتر فوق و همچنین تاریخچه ساخت نگهدارنده های قدرتی ٬ چهار نوع قاب Frame ٬ گوه Chock ٬ سپر ٬ و سپر گوه ای از آنها وجود دارد.
قاب: قاب بسیار ساده است و به صورت تکی و عموما به صورت واحدهای دوتایی استفاده می شود ٬ دو واحد قاب با یک جک هیدرولیکی به هم متصل اند و کل سیستم به ناو زنجیری متصل است . شکل واحد قاب دوتایی به همراه نحوه انتقال قاب به جلو را نشان می دهد.

قاب دوتایی و نحوه انتقال آن

در نوع تک واحدی قاب ها و به صورت یک در میان به جلو منتقل می شوند. از مزایای اصلی قاب ها ٬ سادگی و انعطاف پذیری آن ها و از معایب آنها نداشتن سپر عقب و اتصال زنجیری و نیز پایداری کم آنها را می توان نام برد. به علاوه در این گونه وسایل نگهداری فضای بازبین دو تکه قاب ممکن است باعث شود که مواد از پشت کارگاه به داخل کارگاه ریخته شود و باعث ایمنی کمتر در کارگاه گردد. از این رو قاب ها را معمولا در شرایطی که در سقف سست یا دارای مشکلات موضعی باشد به کار نمی برند.

قاب تک واحدی و نحوه انتقال آن

گوه: اولین مدل گوه شامل یک پیستون افقی و چهار پیستون قائم بود. پیستون های قائم ٬ سقف را نگهداری می کنند و پیستونی افقی ناو زنجیری را با فشار به جلو می راند. در این نوع نگدارنده ٬ آسمانه و پایه هر دو یکپارچه اند یا از دو قسمت تشکیل شده اند و توسط میله های فولادی به هم متصل شده اند. در بعضی از مدل های کوچک ٬ سپر باطله نیز در عقب نگهدارنده نصب می

پونیشا :: نیروی کار مجازی این صفحه را به اشتراک بگذارید به وبلاگ مهندسی معدن خوش آمدید***برای حمایت از وبلاگ بر روی بنرهای تبلیغاتی که زیر دیکشنری قرار دارد کلیک کنید***شماره تماس:09179343395***برای محبوب کردن ما بر روی آلسکا و گوگل+1 کلیک کنید***با تشکر از انتخاب شما

javahermarket

javahermarket

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









برچسب ها : <-TagName->,

نویسنده : علیرضا رستگار | جمعه 6 خرداد 1390برچسب:, ساعت 14:42 | | بازدید []
تبلیغات

تبلیغات

تبلیغات متنی
پیوند روزانه
می توانید از طریق مسنجر یاهو و یا پست الکترونیک با مدیران http://mining-engineering.loxblog.com ارتباط برقرار نمائید
برای اینکه بتوانید از کلیه اخبار سایت و پست های ارسال? http://mining-engineering.loxblog.com اطلاع پیدا نمائید؛ کافی است تا بـــا وارد کردن پست الکترونیک خود در کادر زیر، عضو خبرنامه شوید